Deep Clean - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Deep Clean - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Deep Clean

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

19 December 2013 | Australië, Sydney

Met de rug gaat het gelukkig een stuk beter; zeker na m'n laatste bezoek aan de fysio vandaag. Hij heeft de laatste 'zwelling' weer even met z'n elleboog weggemasseerd. De pijn van de gekneusde ribben kan hij niet wegnemen, maar met wat pijnstillers komen we de dag wel door.

De afgelopen dagen stonden in het teken van het onderhoud aan de boot. Na elke race volgt de zgn. deep clean. Hierbij wordt de hele boot leeggehaald, t/m de vloerplaten aan toe. In feite blijft er alleen een leeg karkas achter. Deze wordt dan helemaal drooggemaakt (uitzuigen en uitsponzen). En daarna wordt de hele ruimte met Anti-bacterieel schoonmaakmiddel afgenomen (wat in feite elke dag tijdens de reis ook gebeurd). Als de boot dan schoon is, wordt deze weer ' in elkaar' gezet, maar dan moet nog alles worden nagekeken. Niet alleen de motor en de generator, maar alle elektrische apparatuur wordt nagelopen. Al het touwwerk aan boord (enkele kilometers) wordt nagekeken op beschadigingen en het zoute water wordt er afgespoeld. Scherpe randjes (zoals splitpennetjes) worden of afgetapet, of afgekit en als laatste wordt het dek en de boot aan de buitenkant schoongespoten (en evt. beschadigingen bijgewerkt). Dit lijkt al met al een simpel karwei, maar nu na 3 dagen is dit nog niet helemaal gereed. Zeker sommige reparaties nemen erg veel tijd.

Gelukkig is het prachtig weer en begin ik hierdoor al een mooi kleurtje op te lopen. Vreemd is wel dat iedereen hier in opperste Kerststemming is, terwijl dat gevoel bij helemaal niet leeft. Zo is het erg vreemd om overdag Kerstcarrols te horen bij 35o ....

Morgen weer vroeg op; tripje naar het nabijgelegen Cockatoo Island (er vliegen hier sowieso al veel Kaketoes). Hier vindt een DLL bijeenkomst plaats, waarbij bijna alle Asiapac (China, Korea, Australie, Singapore) medewekers bij aanwezig zullen zijn en wij ons verhaal kunnen doen. Belooft weer een warme dag te worden.

Daarnaast zijn de voorbereidingen voor de Sydney-Hobart Race in volle gang; ik had het me nooit gerealiseerd, maar dat is hier net zoiets als NL-Dld. Overal waar je komt vind je de reclame uitingen en mensen kijken erg tegen je op. Dit jaar zullen er ca. 95 zeilboten deelnemen (weliswaar in verschillende klasses). Stel je eens voor wat voor een start dat moet worden; ik heb begrepen, dat hiervoor twee startlijnen in de haven worden uitgezet. 1 voor de kleinere boten en 1 voor de grotere boten.... en er liggen hier toch boten... Je moet voor de aardigheid eens kijken wat hier in de Yachtclub (CYCA) rondloopt.

• 19 December 2013 - 18:00

Frank Geerlings:

Hey Raymond!,

Goed te lezen dat een en ander weer de goede kant op gaat met je rug! Wat wellicht leuk is, is om tijdens de start van de Sydney-Hobart iemand aan dek te hebben met een foto toestel. Creme de la creme wat daar aan de start verschijnt. Net ook weer een verhaal gehoord van een 80 voeterbeau Geste van Botin, welke net uit de mal momt en morgen de zeilen geleverd krijgt en dan boxingday aan de lijn verschijnt als alles goed gaat, wild oats een 100 voeter en ragamuffin ook een 100voeter die altijd om line honours varen. Echt een buitenkans om deze race ook nog eens mee te kunnen varen!!!

Fijne dagen daar in Sydney and take care bass strait can be rough!!!

Cheers Frank

• 20 December 2013 - 07:46

Koert:

Hi Ray,
    Goed te horen dat je weer aan de beterende hand bent en weer naar de volgende race toeleeft!De fam Hofman is vanacht in Sydney geland en we hebben een dagje bloody hot Sydney achter de rug.
    Kun je jouw local mob nrnog eens door sms en. Kan ik je even bellen!
    Bye,
    Koert & Co