Finish - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Finish - Reisverslag uit Sydney, Australië van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Finish

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond

13 December 2013 | Australië, Sydney

Vanmorgen lokale tijd 6:00 was het dan eindelijk zover; gefinisht. Was nog een zware dobber; langs de Australische kust omhoog zeilen met de Eastern Australian Current duurde langer dan verwacht. Was echter een productieve sessie. In de eerste nacht, scheerden we vlak langs 'Henry Lloyd' en hadden we zo ineens - onverwacht - weer de eerste positie, maar door de stroming schoot het niet hard op. Ook de wind veranderde nog eens naar Noord-West, waardoor we de laatste 200nm steeds overstag moesten om het doel te bereiken en de voorste deelnemers lagen allemaal dicht in elkaars bereik. Op zo'n 100nm voor Sydney lagen we in derde positie. 'Henry Lloyd' was echt buitengaats gegaan en ons hierdoor gepasseerd. Ook ' Qingdao' had ons gepasseerd, nadat we geen spinnakers meer hadden (in 3-en gescheurd en ingescheurd), maar lag in het vizier. In een alles-of-niet poging gisteravond rond 20:00 een hele scherpe tack (overstag) uitgevoerd, waarbij we zeker 3nm voorsprong op 'Qingdao' pakten en dit wisten we met hard werken (vaak overstag) vast te houden, zodat we vanmorgen een uur na ' HL' als 2e over de finish kwamen.

Een spectaculaire zonsopgang in de haven / baai van Sydney... maar nagenoeg windstil. Uiteindelijk naar de finish gedobberd. Hier stond (reeds de heel nacht) een schare fans /vrienden ons op te wachten c.q. in te halen en was het een heerlijk gevoel om na al die weken weer vaste grond onder de voeten te hebben...

Nu heerlijk weer op adem komen en de schade aan het lichaam repareren... Ben uitgenodigd door collega en maatje Blake en zijn ouders om bij hen te verblijven en ook Kerstmis te vieren... Zal hier wel een beetje anders toegaan; het is al 35o...

Intussen is vanmorgen de boot gelijk uit het water gelicht (uur na aankomst) en moet het nodige groot onderhoud worden uitgevoerd. Diot zal ca 4 dagen duren, maar hier ben ik van vrijgesteld; is voor de ervaren zeilers onder ons :) . Ga ieg met Blake even de Aussi collega's op kantoor gedag zeggen en ons avontuur vertellen.

Wat een reis, wat een ervaring. Als 2e eindigen, de scoring gate pakken en de ocean sprint gewonnen; een hattrick... en veel punten voor het Algemeen Klassement!

• 13 December 2013 - 12:10

Al Beets:

Spannend Raymond en eem mooie uitslag. De rust verdient. Geniet er maar lekker van.
    Groeten Jacqueline en Al.

• 13 December 2013 - 12:14

Klaas Visser:

Weer een mooi verslag. En wat een avontuur. Geniet van de rust, en tank even lekker bij.
    Alvast een warme kerst.
    Groet Klaas en hanneke

• 13 December 2013 - 12:20

Roel:

Geweldig Raymond, geniet met je collega's en relaties van de komende dagen en kom even bij want het is me nogal een avontuur geweest.

Groet uit Oosterwolde

• 13 December 2013 - 12:44

F.jansen:

Top gedaan.mooie uitslag en een geweldig avontuur.Nu lekker bijkomen/bijtanken en genieten van Sydney, .Australie.
    Pa

• 13 December 2013 - 13:08

Leon Van Hooff:

Superresultaat man!! Diep respect voor jullie....geniet van de rustdagen en vrolijk kerstfeest!

• 13 December 2013 - 14:50

Koning Johan:

Gefeliciteerd met deze knappe tweede plek Fijn dat je deze etappe heelhuids hebt gehaald, nou ja met een paar kneuzinkjes dan, maar daar geven zeezeilers niets om toch?!
    Geniet van Australië en fit naar de volgend race !! Groeten van de Koninkjes .

• 13 December 2013 - 16:06

Andre:

Dat gaat goed! Ik vind het erg leuk om je zo te kunnen volgen op je eerste zeilreis, en wat voor 1!
    Gefeliciteerd met de behaalde 2e plek en geniet van je rust..

• 13 December 2013 - 17:20

Broertje:

Nou nou nou, beetje vier weken vakantie vieren op THE partyboat, en iedereen spreekt van een top prestatie! Mensen , het is daar 35 graden, cocktailtje aan de kade, kerst met kalkoen bij blake en zijn familie ... En dan ook nog down under!!!! Dat willen we toch allemaal. Over prestatie gesproken, zitten we hier in Nederland, werkweken van 35 tot soms wel 40 uur, waterkoud, 0 tot 5 graden, de kalkoen zal net als ieder jaar wel weer verbranden in de oven, en mevrouw heeft elke avond koppijn! Zeg nou zelf , over zwaar gesproken! Nee Raymond, ben ook toe aan een tripje over sea....

• 13 December 2013 - 17:25

Broertje:

Oeps, vergeet je helemaal te feliciteren met je tweede plek!!!!! GEFELICITEERD !!!!! Ben trots op je....

• 13 December 2013 - 20:11

Ander Broertje:

Gefeliciteerd !!! Mooie prestatie

• 13 December 2013 - 20:28

Klaas En Wilma Bos:

Gefeliciteerd Raymond, grote klasse!

• 14 December 2013 - 07:53

Gerard Huizinga:

He man,

ziet er allemaal spectaculair uit. Mooi foto's op een hele grote oceaan..... Als ik je verhaal zo lees was het allemaal de moeite waard en volgt er nog een reis. Geniet even van het vasteland en de grote stad. En zet hem op voor de volgende tocht. Dan worden jullie nummer 1 ...., gefeliciteerd met de goeie score.

• 14 December 2013 - 14:14

Jan En Janny:

Dagelijks volg ik je en kijk iedere dag waar dat kleine lichtblauwe bootje nu weer ligt.
    Tweede plek , gefeliciteerd !! Geniet van de aarde onder je voeten en ga de volgende etappe weer zo van start. Hou jullie kiel op ons gericht. En wens iedereen een heel prettige kerst.

• 14 December 2013 - 16:38

Ruud:

Gefeliciteerd met de behaalde resultaten klasse gedaan "respect" en zoals de anderen voor mij al zeiden geniet van de rust en van down under. En prettige kerstdagen gewenst.

• 14 December 2013 - 17:38

Koert:

Hi Ray,
    Geweldig gedaan! Complimenten ook aan Blake en Crew. Mandy's en mijn challlenge wordt er niet minder op,...ahaha no pressure.... maar de lat gaat steeds hoger.
    Geniet van de time-off in Sydney e.o., lucky you dat " anderen" de boat mogen uitsoppen..:-)
    Geniet man, we zien elkaar kort na kerst! Houd je mobiel aan
    Bye,
    Koert