Australie - Reisverslag uit Albany, Australië van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Australie - Reisverslag uit Albany, Australië van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Australie

Blijf op de hoogte en volg Raymond

11 December 2013 | Australië, Albany

We hebben inmiddels Australie in zicht en stomen nu op naar Sydney.
Strategische vraag is alleen, gaan we dicht langs de kust (kortse route,
maar warschijnlijk weinig wind), of gaan we echt offshore (meer kans op
wind, maar veel langere route). Er tussenin gaat niet, want daar hebben we
last van de zgn. Great Australian Current; een stroming, die zo sterk is,
dat je bijna achteruit zou varen. Waarschijnlijk morgen de 12e in Sydney,
als alles meezit.

Nog een hectische tijd achter de rug. Vlak nadat ik de zuidkust van
Tasmanie rondde (heb de hele middag vanaf dat Tasmanie in zicht was aan het
roer gestaan), werd de wind sterker bleek dat onze tactische manouvre niet
slecht had uitgepakt. Een deel van de concurrentie lag nog achter ons, maar
de 2 schepen, die voor een zuidelijker route hadden gekozen, lagen slechts
2 nm voor ons (en in zicht). Tijdens een zeilwisseling van de andere boot
konden we deze zelfs rakelings passeren en we liggen nu in 2e positie. Als
het zo doorgaat wordt het een close finish.

Tijdens nacht werd ik echter tijdens een opkomende golf uit m'n bed gegooid
en belandde ik 1,5m lager op de vloer; een zware hoofdpijn en
waarschijnlijk wat gekneusde ribben waren het gevolg. Heb dus niet zoveel
meer kunnen doen. 's-Nachts werd het nog spannend. Naarmate we aan het
einde van Tasmanie kwamen nam de wind sterk toe. Dit is bekend fenomeen;
deze wind komt vanuit de Bass Strait en is berucht. Wij hadden te maken met
windsterktes to 40knt. Dat betekende een 'rockende' boot en weinig slaap
(bang om weer uit bed te glijden ;) ). Inmiddels weer op de been en kan
weer het nodige doen. Kijk uit naar de finish.

• 11 December 2013 - 16:57

Leon Van Hooff:

Hou vol maatje!! De laatste loodjes van de etappe wegen waarschijnlijk het zwaarst......maar alle hens aan dek en ga ervoor.....alle succes weer!!!

• 11 December 2013 - 17:33

Klaas En Wilma:

Respect voor jou! Nu de laatste loodjes nog...

• 11 December 2013 - 18:02

Al Beets:

Eerste finish in zicht. Sterkte in de strijd!

• 11 December 2013 - 18:22

F.jansen:

Nog even doorbijten en Sydney is in zicht. Knap werk van jullie allemaal.
    Succes in de eindsprint.
    Pa

• 11 December 2013 - 19:10

Roel:

Gewoon volhouden jullie daar, wij hebben het koud en het is bijna windstil in verhouding tot wat jullie meemaken maar wij redden het en jullie op dat mooie schip dus ook.
    Hier in Oosterwolde zijn een heleboel mensen die weten wat er down onder aan de hand is, dus weest getroost ook hier hebben we allemaal heel zwaar............

RS

• 11 December 2013 - 21:25

Geert Mulder:

Volhouden Popeye

• 11 December 2013 - 21:42

Francisca De Jong:

He dacht altijd dat de beste stuurlui aan wal staan....maar aan de andere kant van de wereld gaat die uitspraak dus niet op. Succes voor jullie allen en ben benieuwd of jullie deze positie kunnen behouden.

• 12 December 2013 - 10:15

Cornelis Verboom:

Heel veel succes met het laatste stuk en hopelijk komen jullie op P2 of hoger aan de finish !

• 12 December 2013 - 10:59

Maarten Janssen:

Nog even volhouden Raymond. Ik zie dat jullie op dit moment ongeveer gedeeld 2e liggen. Het podium is duidelijk in zicht. Nu nog proberen zo hoog mogelijk op het podium te komen. Eenmaal aan wal ben je vast en zeker alle ongemakken snel vergeten en kan je terugkijken op alle mooie momenten.

• 12 December 2013 - 13:10

Monique:

Wat een ervaringen, succes en op naar de finish!

• 12 December 2013 - 15:22

Broertje:

Hè big brother....het gaat goed lees ik. Dus ook al stuurman. Dan duurt ut niet lang meer en dan sta je op de brug, jouw kennende haha !! Geniet ervan en niet meer te veel drinken, val je ook niet meer uit bed. Doe iedereen de groeten op " THE party boat"

• 12 December 2013 - 16:33

Cees Verboom:

Raymond,

Wij hebben altijd al gedacht dat je liever zelf aan het roer stond, dan dat je je moet laten leiden. Maar alle gekheid op een stokje, we maken ons ergens zorgen over de persoon die we straks weer tegenkomen in de buurt. Moeten we alvast een "revalidatiecentrum" opzetten. Je koerst van blessure naar blessure. Maar wat een belevenissen en ervaringen. Te gek. Veel succes verder , samen met je team.