Enkele dagen op zee - Reisverslag uit Albany, Australië van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Enkele dagen op zee - Reisverslag uit Albany, Australië van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Enkele dagen op zee

Blijf op de hoogte en volg Raymond

07 December 2013 | Australië, Albany

De condities op zee zijn wat gekalmeerd en door het hogedrukgebied is er
zelfs af en toe sprake van zonnige en warme periodes. Door onze tactiek is
het gelukt om een kleine voorsprong op te bouwen (ca. 15nm = ca 22km); dat
lijkt heel wat, maar als de anderen iets gunstiger wind hebben, passeren ze
ons zo maar weer.
Het is wel gelukt om als eerste de 'scoring gate' te passeren (een
denkbeeldig geplaatste tussenfinishlijn, die in dit geval extra zuidelijk
was geplaatst, dus lager dan de meest gunstige route) die ons 3 extra
punten in het Algemeen Klassement heeft opgeleverd. Aangezien de andere
boten dit ook hebben geprobeerd liggen we dus nog steeds in 1ste positie.
De sfeer aan boord is dus prima en iedereen zet z'n beste beentje voor. Om
eerste te blijven, moet er continue zeilen gewisseld worden (varierende
windsterkte) en getrimd worden (zeil ont/-spannen).

Gisteren was het 5 december en bij elke middagwisseling van de wacht om
12:00 is er dan 'happy hour'; iemand van de crew moet de rest entertainen
met een verhaal, mop o.i.d. en (een) presentje(s) meebrengen. Toevallig
hadden Charlotte en ik hetzelfde idee: Sinterklaas. We hebben de crew
verteld over de geschiedenis van dit kinderfeest (en de huidige discussie)
en konden het natuurlijk niet nalaten om te vertellen, dat de Kerstman
slechts een kopie is van onze Sinterklaas :) Beide hadden we strooigoed,
kruidnootjes en chocoladekikkers meegebracht. Dit ging er goed in bij de
bemanning, die doorgaangs niet meer dan pasta, rijst en pap te eten krijgt.

• 07 December 2013 - 19:23

F.jansen:

Ik lees niets over je knie.Dan zit dan denk ik wel goed.Fijn dat de sfeer aan boord zo goed is.
    Knap dat jullie de eerste positie vast weten te houden.Ik zie dat jullie op dit moment verder aan het uitlopen zijn,
    Pa

• 07 December 2013 - 19:26

Nico:

Mooi dat he Sinterklaar meegenomen hebt..... Super dat het met de wedstrijd allemaal zo voorspoedig loopt. Zal vast aan de verse bemanning liggen....

• 07 December 2013 - 19:33

Gerard:

He Raymond. De beer is los lees ik. Mooi man. Knallen daar en top dat jullie meteen al voorop liggen. Mooie start dus. Hopen dat dit zo blijft zet hem op daar en ik lees met plezier je column. Toitoitoi, groet Gerard

• 08 December 2013 - 10:04

Michel Ronner:

Hou vol die voorsprong! Geweldig hoor, om als amateur zeiler aan een dergelijk groots evenement mee te doen en dan ook gewoon aan kop te liggen.....

Ik hoop niet dat de Sinterklaas-discussie de sfeer aan boord op dezelfde manier bepaald als dat in Nederland het geval is. In elk geval een mooi gebaar van jullie om het lekkers te delen met de crew.

Ga zo door. Ik kijk uit naar je volgende bericht!

Gr. Michel.

• 08 December 2013 - 11:01

Roel Stavast:

Raymond, gelukkig was de oude man in Groningen afgelopen woensdag anders had hij wel even aan boord gekomen, maar 't is niet anders.
    Geweldig dat je het naar de zin hebt en ook het samenwerken met de rest van de groep, laten we hopen dat het mooi blijft met een lekker windje en plezier.
    Vanuit Oosterwolde een goede reis en .... houd het roer recht schipper!

• 08 December 2013 - 11:46

Klaas Visser:

Mooi op te lezen dat jullie aan kop liggen, hou dit vast. Ook fijn om te lezen dat jullie zover van Nederland het Sinterklaas feest hebben gevierd. De oude man heeft op 5 december zelf nog een uur RPM les gegeven. Je krijgt van alle RPM, ers de groeten, en we bespreken onder de koffie even de verhalen die jij opschrijft.
    Gr Klaas en Hanneke

• 08 December 2013 - 12:33

Ruud:

Tjonge tjonge die sinterklaas....... top dat het met het team en de instelling goed gaat, er volgen vast nog wel spannende etappes. Zet hem op.