Start - Reisverslag uit Albany, Australië van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu Start - Reisverslag uit Albany, Australië van Raymond Jansen - WaarBenJij.nu

Start

Blijf op de hoogte en volg Raymond

05 December 2013 | Australië, Albany

Inmiddels al weer 2 dagen op zee en nu pas tijd om wat te schrijven. Destart vanuit Albany was spectaculair; Langs de haven voeren alle 12 jachtenin een 'Parade of Sail' formatie. Na uitgezwaaid te zijn door de menigtetrokken we naar 'King George's Sound' - een lagune net voor de oceaan -waar de race startte. Alle boten dwarrelden om elkaar heen rond destartboot en bij het startschot kwamen wij als 2e over de lijn en vochtenwe met de ' Henry Lloyd' om de 1e plaats. Wat we niet meekregen, maar latervia de radio hoorden, was dat in de achterhoede 2 boten met elkaar inaanvaring waren geraakt. Hierbij raakte de veroorzaker ' Great Britain'haar boegspriet kwijt en 'PSP Logistics' het stuurhuis op het achterdek.Beide boten moesten terug naar de haven voor reparatie; 2 concurrentenminder :).Vanuit de lagune, waar 3 boeien moesten worden gerond, trokken we de oceaanop. Dit eerste stuk is nog de Indische Oceaan, maar in tegenstelling totwat ik dacht gaan we niet tussen Australie en Tasmanie door (GreatAustralian Bight), maar trekken we zuidelijk onder Tasmanie door. Omdat eenhogedrukgebied (weinig wind) komt oprukken, trekken we direct ergzuidelijk richting 43e breedtgeraad naar de Zuidelijke Oceaan (alles onderde 40e) om dit zoveel mogelijk te mijden.Vanaf het begin is de oceaan wild (golven tot ca. 5 a 10m) met flinke wind.Al snel zien we de concurrentie niet of nauwelijks meer; iedereen heeft zoz'n eigen strategie. Al snel wordt een groot deel van de bemanning zeeziek- zelfs de ervaren zeilers - en moeten we het met een minimale crew doen.Tot op heden is mij dit gelukkig nog bespaard gebleven (even afkloppen).Dit leidt in de eerste nacht wel tot wat hachelijke momenten, tijdens hetwisselen van de voorzeilen. Tot op draad toe nat. Ondanks dat we hetniet perfect en snel doen, zorgt onze schipper wel dat we het altijd veiligdoen; zo wordt er normaliter nooit licht gebruikt aan dek (tast het zichtaan van met name stuurman), alleen rood licht is toegestaan. Dit keerworden de zeilen dus gewisseld met wit licht om het de nieuwkomers tevergemakkelijken.Helaas pech zit in een klein hoekje. Tussen 2 zeilwisselingen door zittendaan dek, wort ik door een golf weggespoeld en knal met m'n knie tegen eenobstakel op het dek aan. Een hevige pijnscheut en schrik zijn het gevolg.Na een inuprofen en 4u slaap ben ik er weer. Weliswaar is de knie nogbeurs, maar ja dat geldt eigenlijk voor m'n hele lichaam.Inmiddels zijn we aan de rand van het hogedruk gebied gekomen en is hetiets rustiger (desalniettemin moet ik dit nog steeds onder een hoek van ca.70o typen, waaronder de boot continue hangt), volgens de radar liggen we nuin eerste positie en is ook iedereen zo'n beetje weer beter. De stemming isdus uitermate goed.

• 05 December 2013 - 19:31

Andre:

Hoi Raymond,

Zag al dat jullie een flink aantal NM (stuk of 8) voor lagen op de rest via de site. Knap gedaan! Gelukkig valt de knie mee?

Succes jongen!
    Groet,
    Andre

• 05 December 2013 - 19:31

Joke Wanders:

Hoop dat het met je knie na enkele ibiprufen's weer uit te houden is. Beterschap ermee . Groetjes uit Zwartemeer

• 05 December 2013 - 20:11

Akke Rixt:

⛵️ongelukje dan meer weer achter de rug! Veilige reis verder, liefs van Akke Rixt

• 05 December 2013 - 20:12

F.Jansen:

beterschap met je knie.Volg jullie ook via cliprtw en zie dat jullie de eerste punten bij de gate hebben binnegehaald. Top dat jullie het zo goed doen.
    Pa

• 05 December 2013 - 21:13

Je Moeder:

Wat een pech ,met je knie.Ik hoop dat het daar bij blijft.
    Tanden op elkaar ,en beterschap.En zeil ze lekker verder

Liefs van mij.

• 05 December 2013 - 21:21

Johan Van Tiel:

Wauw dat zijn nog eens golven!!!!

• 05 December 2013 - 21:50

Nico:

He kanjer, mooi om te horen dat het goed gaat. Wat een avontuur zeg,
    Kuifje in Australië...... Hoop dat je knie snel weer opknapt, lekker zeilen en knallen.... Trots op zo'n kameraad....

• 05 December 2013 - 23:04

Rob En Mirjam:

Hey Raymond, succes en beterschap met he knie.
    Wel balen voor jou. Fijn dat iedereen weer opgeknapt
    Is en dat de sfeer goed is.
    Groetjes uit Almelo

• 06 December 2013 - 00:10

Koning Johan :

Raymond, mooi om te lezen wat je zoal meemaakt op de wereldzeeen. Wel balen van de knieblessure. Goed koelen met water :-). Beterschap , succes en denk goed om jezelf! Groetjes uit Leek van ons allemaal.

• 06 December 2013 - 09:00

Leon:

Nou dat zijn weer heftige verhalen Raymond..........hoop dat je knie je niet al te heftig opspeelt.......dat jullie eerste liggen is natuurlijk fantastisch.....alle succes verder!!!

• 06 December 2013 - 09:25

Wessel Bergsma:

Hey Raymond,

Gelukkig heb je nog een knie. Heel veel sterkte en behouden vaart!
    Gr. Wessel

• 06 December 2013 - 13:26

Koert:

Goed begin is het halve werk! Dus helemaal goed man, #1! enne mooi dat de eerste punten ook binnen zijn! Hopelijk is je wat rust voor de knie gegund want die moet nog even mee....Houd je haaks!
    Bye4now and till soon,
    Koert5

• 06 December 2013 - 17:09

Ellen:

Spannende taferelen daar bij de atsrt! Jullie liggen al mooi een poosje op kop, maar Derry Londonderry zit jullie op de hielen zo te zien. Hou vol, Sydney here they come!

• 06 December 2013 - 18:25

Nathalie:

Spannend allemaal . Super dat het zo goed gaat. Keep on rocking

• 07 December 2013 - 10:03

Ruud:

Hee Raymond,
    Dat zijn hele dingen die gebeuren tijdens de etappes, klasse dat jullie nu eerste liggen.
    Vanuit onze kant alle succes gewenst met de race.

• 07 December 2013 - 23:22

Henk En Catrien:

Hoi Raymond wat fijn dat je dit allemaal mag meemaken, dit is niet voor iedereen weg gelegd
    wij wensen je heel veel succes , groetjes van henk en catrien